LA MESSE DE L’ÂNE

“Defined by art per se, La Messe de l’Âne was the highlight of the Charleville-Mézières line-up.EU Contemporary Puppetry Critical Platform

PRESENTATION  Français & Anglais

Olivier de Sagazan est obsédé par l’idée de donner vie à ses sculptures, faire des fétiches actifs comme les statuettes d’art africain qui l’ont toujours entourées. À ses yeux, l’argile est une expansion instinctive du corps. Sur scène, il juge d’autant moins de ce qu’il crée que la matière recouvre très vite l’entièreté de son visage. L’artiste se voit comme un virus parasitant les cerveaux des autres pour inoculer ses images. La Messe de l’Âne est le prolongement collectif de Transfiguration, célèbre performance de défiguration avec laquelle il parcourt le monde. Six personnages font ici de leur tête un socle pour y sculpter d’autres visages. Comme le défilé des fous offrait, à l’époque médiévale, un retournement hiérarchique carnavalesque, ce spectacle interroge la question de la normalité et revendique notre besoin de folie.

Originally trained as a biologist, Olivier de Sagazan turned to painting and sculpting with the ever-present idea of questioning organic life. From his passion to give life to matter came the idea for him to cover his own body with clay in order to observe the resulting “object”. This experiment gave rise to the creation of a solo: “Transfiguration”, in which we see a man gradually disfiguring himself with clay into a kind of monster. This half-man, half-beast is searching beneath his masks for who he is. We find a similar process of transformation applied to the six dancers in his creation “La Messe De L’Âne”. Demonstrators, priests, politicians, scientists, prisoners and patients are all, with the help of clay, undergoing transformations that are emerging from the position they occupy in society. Each one of them holds a conflict between two entities: a puppet and a puppeteer. This situation produces a need for folly and the reappraisal of so-called normality.

Duration: 60 min

Direction: Olivier de Sagazan

Assistant direction: Anas Sareen

Created with and performed by: Olivier de Sagazan, Alexandre Fandard, Leila Ka, Shirley Niclais, Stephanie Sant  Ele Madell

Light design: Pacome Boisselier

Production: Ipsul

Coproduction: Ville de Saint-Nazaire, Région Pays de la Loire, Théâtre du Mac Orlan de Brest, Le Palc de Châlons-en-Champagne, Scène nationale de Saint-Nazaire

 
 
CRITIQUES 

EU Contemporary Puppetry Critical Platform: “Defined by art per se, La Messe de l’Âne was the highlight of the Charleville-Mézières line-up.”   

LE MONDE

DANSER Canal Historique

LE TELEGRAME

 
 
DATES 

 

09/20-21/2021 Festival mondial des théâtres de marionnettes, Charleville-Mézières